6 دلیل برای اپلای در مقطع دکترا

دسته بندی: عمومی

2021/04/28


اگر می خواهید دانشجوی دکترای موفقی باشید داشتن انگیزه قوی یک عامل کلیدی است. البته که این کاملا منطقی است، چرا که شما برای اینکه یک سفر طولانی سه تا پنج ساله را شروع کنید، بهتر است ایده خوبی داشته باشید که چرا می خواهید این کار را بکنید.

مسیر تکمیل و دریافت مدرک مقطع دکترا کاملاً مانند پیاده روی در یک جاده صاف نیست، ممکن است در طول مسیر با لغزش های مختلفی روبرو شوید، دلیل دیگر اینکه شما باید نسبت به برنامه دکترایی که انتخاب کرده اید واقعاً اطمینان داشته باشید.

پس چرا مردم دکترا می گیرند؟

دلایل زیادی برای گرفتن مدرک دکترا وجود دارد، چه بخواهید در زمینه نظم و انضباط و دستیابی به جاه طلبی های شغلی خود روشن شوید چه اشتیاق به تحقیق و تمایل به انجام یک کار بزرگ را داشته باشید. اگر از خود می پرسید که چرا باید مدرک دکترای خود را بگیرید، در این مقاله متداول ترین دلایل برای پیگیری یک مدرک دکترای علمی، همراه با برخی از مزایایی که دکترای تخصصی می تواند به شما ارائه دهد، بررسی می شود.

  1. بهبود چشم اندازهای شغلی

اولین و شاید یکی از بارزترین دلایل دنبال کردن مدرک دکترا در خارج از کشور، بهبود چشم انداز شغلی فرد است. خواه مایل به ادامه کار در دانشگاه باشید و یا حرفه خود را در یک صنعت توسعه دهید، مدرک دکترا می تواند یک عامل مفید باشد که چشم انداز شغلی شما را بهبود می بخشد. هرچند باید بسیار مراقب باشید، زیرا در بعضی از مشاغل داشتن مدرک دکترا همچنان می تواند یک ضرر باشد. شما می توانید "بیش از حد آکادمیک" یا “overqualified” شناخته شوید، به خصوص اگر تجربه ضعیفی در خارج از دنیای دانشگاهی داشته باشید. در نتیجه، اگر شما با این انگیزه هدایت می شوید، توصیه می شود پیش از این شرایط مربوط به مشاغل بالقوه در فیلد مورد نظر خود را بررسی کنید. این امر به شما ایده می دهد که آیا داشتن مدرک دکترا به شما کمک می کند یا خیر.

 

  1. ایجاد تغییر در دنیای تحقیق

اگر همه ی دانشجویان دکترا اینگونه نباشند، اما بسیاری از آنها برای ایجاد تغییر در زمینه تحقیق خود مدرک دکترا را دنبال می کنند. خیلی خوب است که در میان ما نوع دوستی های زیادی وجود دارند که آماده هستند چندین سال از زندگی خود را برای کمک به حوزه دانش خود اختصاص دهند.

 

  1. علاقه به یک موضوع تحقیقاتی

دلیل سوم این است که شاید شما فقط علاقه واقعی به یک موضوع تحقیقاتی دارید و برای گسترش دانش خود در این زمینه می خواهید مدرک دکترا در فیلد موردنظر بگیرید. اگر در حال گذراندن دوره دکترا هستید، احتمالاً از موضوع خود آنقدر لذت می برید که مایلید پنج یا شش سال را صرف آن کنید. در واقع، کنجکاوی فکری در اکثر دانشجویان دکترا مشترک است. کنجکاوی از ویژگی های اساسی یک ریسرچر خوب است. اگر علاقه شما در این زمینه جدی است، کافی است که بر تمام چالش های یک دوره دکترا غلبه کنید و موفق بشوید. در حقیقت، متخصصان دانشگاهی اظهار داشتند كه علاقه به موضوع نه تنها به شما كمك می كند تا با موفقیت از پس هر مشكلی در مسیر دریافت این مدرک تحصیلی برآیید، همچنین این امر باعث می شود شما در مورد پروژه تحقیقاتی خود به یک فرد کمال گرا تبدیل شوید که در نهایت، منجر به یک تز بسیار خوبی می شود.

 

  1. دریافت فاند برای یک پروژه تحقیقاتی

هنگام تصمیم گیری برای اپلای در مقطع دکترا نباید از فاکتور های مالی در این زمینه غافل شد. بسیاری از دانشگاه ها بورس های تحصیلی را برای انجام پروژه های تحقیقاتی ارائه می دهند، به این معنی که شما برای کارهای تحقیقاتی خود ماهیانه کمک هزینه ای دریافت خواهید کرد. هرچند این موارد بسته به کشور و دانشگاه متفاوت است، اما در بیشتر موارد، انجام تحقیقات تمام وقت بدون انجام کاری دیگر برای پوشش هزینه های زندگی شما کافی است. با این حال، در برخی موارد، مقاطع دکترا با فاند فقط برای پروژه های تحقیقاتی از پیش تعریف شده در دسترس هستند. اینها مدارک دکترایی هستند که توسط دانشگاه ها ارائه می شوند که موضوع یا تم خاصی را پوشش می دهند. برای سهولت در انتخاب موضوع مناسب و تأمین هزینه های دوره دکترا، برخی از دانشجویان مقطع دکتری دقیقاً این برنامه ها را که توسط دانشگاه ها تأمین می شود انتخاب می کنند.

 

  1. به دست آوردن مهارت های قابل انتقال

این یک افسانه است که مدرک دکترا فقط شما را برای موفقیت در فضای آکادمیک و دانشگاهی آماده می کند. از آنجا که یک دوره دکترا به شما کمک می کند تا یک رشته تخصصی ایجاد کنید، تصور افرادی که از مهارت های کسب شده در دوره دکترای خود برای تقویت مهارت های خود برای کار در صنعت استفاده می کنند کار سختی نیست. گرفتن مدرک دکترا بسیار بیشتر از نوشتن پایان نامه و تکمیل تز شماست. برخی از مزایای اصلی گرفتن مدرک دکترا شامل مهارت های قابل انتقال است که در این راه کسب خواهید کرد، مانند:

مهارت های ارائه و سخنرانی در جمع - ممکن است فرصتی برای ارائه کار خود در کنفرانس های دانشگاهی یا در رویدادهای عمومی داشته باشید، که این امر برای هر برنامه شغلی آینده شما می تواند یک تجربه بسیار مفید باشد.

تدریس - بیشتر پوزیشن های دکترا به دانشجویان و ریسرچر ها این اجازه را می دهند تا در سطح کارشناسی به تدریس بپردازند.

مدیریت زمان گذراندن موفقیت آمیز مسئولیت های مختلف دکترا در زمان تعیین شده امری چشمگیر است که توسط کارفرمایان آینده بسیار ارشمند شناخته خواهد شد.

شبکه سازی - در طول دوره دکترا، شما احتمالاً با بسیاری از متخصصان ملاقات خواهید کرد، این امر به شما این فرصت را می دهد که روابط جدیدی ایجاد کنید که می تواند در آینده برای شما مفید باشد.

بعد از اتمام دوره دکترا، خواه بخواهید کار کنید، یا تصمیم بگیرید که در جهان آکادمیک بمانید، این مهارت ها توسط کارفرمایان آتی شما بسیار ارزشمند و مورد توجه خواهد بود.

 

  1. یک مرحله منطقی بعد از دریافت لیسانس یا فوق لیسانس است!

نکته آخر اینکه برخی از افراد دکترای خود را انجام می دهند زیرا آنها نمی دانند چه کار دیگری می توانند انجام دهند. گاهی اوقات، به نظر می رسد تحصیل در مقطع دکترا تنها انتخاب موجود پس از دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد باشد. ممکن است خود را در دوراهی پیدا کنید و تصویر آینده برای شما روشن نباشد. در این حالت، احتمال دنبال کردن دکترا در مقایسه با سایر گزینه ها کمی بهتر به نظر می رسد. متأسفانه، این نوع انگیزه مسیر دریافت مقطع دکترا را آسان نمی کند، بنابراین بهتر است قبل از تصمیم گیری، خوب به همه جوانب آن فکر کنید. یک پیشنهاد خوب این است که بین آخرین تحصیلات خود در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد و مدرک دکترا استراحت کنید و یک دوره کارآموزی و یک فرصت کاری را انجام دهید. این وضعیت دید بهتری در مورد کارهایی که باید در مورد تحصیلات آینده خود انجام دهید به شما ارائه می دهد.

 

قبل از انتخاب دنبال کردن مدرک دکترا، دوباره به آن فکر کنید.

دکترا، مانند هر سفر یادگیری دیگری، به معنای درک خود و توسعه توانایی های بالقوه شما است. درک اینکه چرا شما می خواهید دکترای خود را بگیرید اولین گام اساسی است که ممکن است موفقیت این سفر را برای شما تضمین کند. وقت خود را صرف فکر کردن دوباره کنید! موفق باشید!

 


دیدگاه کاربران

علی اصغر رجبی

با سلام و عرض ادبتشکر بابت مطالب ازشمندتان

1401/09/13 01:42 پاسخ